Kategorier
Argentina Tanker om at rejse Thailand

På rejse fra Buenos Aires til Bangkok

I mål: Udsigten i morges var over Bangkok
I mål: Udsigten i morges var over Bangkok

Lige siden jeg købte flybilletterne, har jeg omtalt rejsen som ‘mareridtsturen’. Altså turen fra Buenos Aires til Bangkok. Det er ikke jorden rundt i 80 dage, nærmere næsten jorden rundt på 34 timer (det var i hvert fald den planmæssige tid). Mange har grinet ad mig og sagt, at det da også var ‘meget logisk’ at besøge både Sydamerika og Sydøstasien på samme rejse. Men sådan måtte det altså være, når jeg både ville besøge min datter i Buenos Aires OG rejse rundt med min mand i Cambodia i hele januar 2017.

Turen Buenos Aires til Bangkok over Madrid og Dubai er lang tid at være undervejs, og helt ærlig, så har jeg gruet lidt for rejsen. For jeg er ikke god til at sove på fly (eller i andre transportmidler), så ville jeg gå helt død undervejs? Det ville være ubehageligt, når jeg rejser alene.

En alternativ taxitur til Ezeiza-lufthavnen
Flyet fra Buenos Aires havde afgang kl. 23.55, så jeg var træt, allerede inden jeg tog i lufthavnen. For selvfølgelig skulle jeg lige nå en sidste udforskning af Buenos Aires sammen med Rebecca, inden jeg rejste 😉 Nå ja, og så var den time lange taxituren i lufthavnen en oplevelse i sig selv.

Chaufføren, som heldigvis talte okay engelsk (for nej, mit spanske er ikke blevet dramatisk forbedret), indrømmede hurtigt, at han var kemiingeniør, og at han var bedre til sit fag end til at køre taxi. Men han havde mistet sit job og havde kone og 3 teenagedøtre at forsørge, så nu var han (til sin egen irritation) taxachauffør. Og han startede turen med at køre på motorvejen i den modsatte retning af Ezeiza-lufthavnen! Heldigvis var jeg i god tid. Undervejs fik vi en god snak bl.a. om, hvor ens mennesker egentlig er overalt på jorden.

Jeg skal flyve til Madrid med Aerolineas Argentinas, sagde jeg til chaufføren, da vi kørte ind på Ezeiza-lufthavnens område. Okay, jeg spørger lige nogen, hvilken terminal det er fra, sagde han. Men trods det, lykkedes det ham at sætte mig af ved den forkerte terminal! Og det fandt jeg selvfølgelig først ud af, da han var kørt. Så det var på med rygsækken og ud i en lufthavnsbus.

Ved checkin fandt jeg ud af, at jeg ikke kunne få min duffelbag checket igennem hele vejen til Bangkok. Det kan man kun, hvis man har købt hele sin rejse på én gang, fortalte den flinke unge Aerolineas Argentinas-kvinde (som i øvrigt sluttede indcheckningen med at spørge: Hvordan udtaler du dit fornavn? Hvilket jeg grinede lidt af og sagde, at sådan spørger folk over hele jorden (hurra for at have fået et gammeldags dansk navn)). Så øv, jeg ville møde min duffelbag igen i Madrid og skulle bruge tid på at checke den ind igen. Ikke at jeg ikke havde tid nok, faktisk 5-6 timer. Men tiden ville jeg hellere bruge på at slappe af i vip-loungen i Madrids Barajas-lufthavn.

Sala vip, en god investering
Aerolineas Argentinas sendte flyet i luften præcis til tiden, og vi ankom endda til Madrid ca. en halv time for tidligt – efter lidt over 12 timers flyvning. Så de rygter, jeg havde hørt, om at de altid er forsinkede, havde i dette tilfælde ikke noget på sig.

Kl. var 15.30, da jeg ankom til Madrid, og Emirates, som jeg skulle videre med, ville først åbne for checkin kl. 18.30. Suk! Jeg var træt og radbrækket af en nat på et smalt flysæde, så jeg kunne lige så godt slå mig ned på backpacker-maner på gulvet nær checkin og vente på at slippe af med bagagen. Og, hurra, så åbnede Emirates næsten en time før tid! Madrid Barajas security var af den ekstra grundige slags – jeg måtte igennem en ekstra gang, fordi de ville kigge nærmere på kamera og ledninger i min håndbagage. Og jeg skulle også lige gøre rede for den muslibar og vingummipose, jeg havde i tasken.

Endelig kunne jeg sætte kursen mod Sala vip, vip-loungen! Som jeg tidligere har skrevet om, har jeg fundet ud af, at det er en god måde at bruge 28 € på, når jeg har lang ventetid i Madrid. Og denne gang ville jeg ikke kun have fred, mad og wifi men også et bad. Det var dagens højdepunkt. Altså lige indtil det næste højdepunkt kom.

Opgraderet til business class
Da jeg skulle boarde virkede stregkoden på mit boarding pass ikke. Jeg småbandede, mens jeg stod og ventede på, at personalet tjekkede mig i computeren. Men det stoppede helt, da Emirates-kvinden sagde, at flyet var overbooket, og at de derfor havde opgraderet mig til business class.

Business class hos Emirates kan redde enhver træt rejsende
Business class hos Emirates kan redde enhver træt rejsende

Hold nu op, jeg kunne have givet hende et kys! Jeg var dødtræt, og tanken om at kunne komme til at ligge ned og sove på vej til Dubai var helt vidunderlig. Nå ja, og så er maden og servicen jo også langt bedre på business 😉

Undervejs fortalte kaptajnen, at vi ville være en time forsinket pga. tæt tåge over Dubai. Men alle andre fly ville også være forsinkede af samme årsag, så jeg havde ingen problemer i forhold til mit fly til Bangkok. Slet ingen viste det sig. Afgangstavlen i Dubai fortalte, at Bangkok-flyet var 2 timer forsinket.

Og så skete det igen, da jeg skulle boarde. Mit boarding pass blev skiftet ud med et til business class. Denne gang var det næsten bedre, for dette fly var flagskibet A380 og ikke ‘bare’ en 777’er. Så de sidste små 6 timers rejse blev også af den meget behagelige slags. Og det var lige til at klare, at forsinkelsen fra Dubai voksede til 3,5 time, når jeg var kommet ombord og kunne fordrive tiden med at drikke champagne og se Bridget Jones’ baby 😉

Jeg er sikker på, at de 2 opgraderinger til business class reddede min ‘mareridtstur’. For selv om jeg var umiskendeligt jetlagget (og stadig er det her dagen efter) så var jeg trods alt nogenlunde frisk, da jeg ankom til Bangkoks Suvarnabhumi-lufthavn nytårsaften kl. 21.30. Med 3 timers forsinkelse.

Giver Skywards større sandsynlighed for opgradering?
For 2 år siden fortalte en bekendt Niels og mig, at når Emirates opgraderer folk, så starter de altid med dem, der er tilmeldt Skywards-programmet. Om det er korrekt, ved jeg ikke. Men vi skyndte os i hvert fald at tilmelde os, for vi skulle rejse med Emirates en uge efter. På den tur blev vi begge opgraderet til business class.

Om mine opgraderinger hænger sammen med mit Skywards-medlemskab,  ved jeg ikke. Men hvis du flyver med Emirates nu og da, er det da værd at tilmelde dig … bare for opgraderingschancens skyld. Selv om vi ikke flyver med Emirates ofte, har vi sågar optjent point nok til, at vi har fået en lille rabat på vores flybilletter på dette års rejser.

Og sådan kom jeg så hele vejen fra Sydamerika til Sydøstasien på tværs af 10 tidszoner. 2017 er startet i Bangkok. I morgen rejser vi til Siem Reap i Cambodia.

Godt nytår!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.